Elke week bespreekt Marcel Verreck in Den Haag Centraal heden en verleden van een bijzondere Haagse plek.
Het is niet zo vreemd dat Bruce Springsteen binnenkort in Den Haag komt kijken. Er gebeurt hier de laatste tijd nogal wat. Zoals het jongensboekdebuut van Dennis van der Heijden bij ADO: eerste bal, hup in de kruising, volgende bal: winnende treffer. Het is van een slagvaardigheid die wij eigenlijk alleen van Haagse Harry kennen. Diens geest zweeft over de stad en zal volgende week landen in het nu al iconische beeld bij de Grote Markt.
Ondertussen wordt er elders in de stad gewerkt aan een ander monumentje. Dat zal op 27 februari a.s. worden opgericht in theater Diligentia als Sjaak Bral daar zijn nieuwe voorstelling ‘De moord op Blonde Dolly’ in première laat gaan. Omdat ik bij het maken van dit theaterstuk ben betrokken, wentel ik mij al zo’n twee jaar in de raadselachtige wereld rond de prostituée Sebilla Niemans, die op 31 oktober 1959 in haar huis op de Nieuwe Haven door wurging om het leven kwam. Voor de duidelijkheid, ik was toen nog niet geboren.
Ondanks het feit dat onze hoofdredacteur Casper Postmaa na jaren speurwerk de onzekerheid omtrent de dader overtuigend heeft weggenomen, blijft er een waas van mysterieën rond deze schokkende zaak hangen. De strafrechtelijke verjaring van de misdaad heeft de aanhoudende geruchtenstroom nauwelijks kunnen dempen. Niet voor niets stelt Sjaak: ‘een onopgeloste moord blijft altijd leven.’
Het is haar onnavolgbare leven dat deze verhalenmotor laat draaien. De voorstelling beoogt door zijn bijzondere vorm de toeschouwer door het Dolly-labyrint te gidsen. Bij try-outs wordt nu al duidelijk dat het publiek, na bekomen te zijn van de cultuurshock dat ze dit keer geen spervuur aan scherpe grappen voor hun kiezen krijgen, al snel gefascineerd is door deze Haagse tragikomedie. Want er zitten, de ernst van het delict ten spijt, ook zeker komische kanten aan het verhaal. Zo zijn sommige beeltenissen en uitspraken van bepaalde types uit Dolly’s nabijheid uiterst lachwekkend. Een andere hoofdrolspeler in dit verhaal is het Den Haag van de jaren vijftig. Blonde Dolly heeft overal haar sporen nagelaten, je kan met haar door de stad tippelen en haar op legendarische locaties als cafetaria Ruteck’s, het Kurhaus en het Haagse Bos zien zitten of in een andere positie zien verkeren. Dat haar pandje aan de Nieuwe Haven jaren geleden werd gesloopt, doet daar niets aan af.