9-4-2002 |
|
Column Metro
WAAR WE GAAN, ALLES ONDER CONTROLE
De voornaamste reden om het ANWB-periodiek 'De Kampioen' uit zijn wikkel te
halen is de ingezonden brievenrubriek. Niets ten kwade over de poeslieve
touristische reportages over Geinig Gent, Smeuïg Sauerland of Heerlijk
Helder Helgoland en de vele nuttige advertenties. Maar wie af en toe een
blik wil werpen in de tragi-komische spelonken van de Nederlandse ziel,
raadplege de onbaatzuchtige tips van de diverse wakkere ANWB'ers voor de
andere leden van Neerlands grootste syndicaat.
'Ondanks de mooie woorden van een lokale VVV-functionaris bleek het ons
toegewezen pension niet voorzien van de beloofde broekenpers.' Maar ook:
'Niettegenstaande de soms hinderlijke schietgeluiden is een vakantie in
Kosovo heel goed mogelijk.'
Het zijn vaak huiveringwekkende rapportages over het leed dat de
vaderlanders in het woeste buitenland hebben moeten ondergaan. Maar
aangezien het meerendeel van de ingezondenbrievenschrijvers een verleden,
heden en misschien zelfs wel een toekomst in het onderwijs heeft, ontbreekt
De Waarschuwende Vinger in de meeste brieven niet:
'In het geval van een lekke band in Italië is het beter de auto niet te
verlaten.' Of: 'Daarom doet men er goed aan een land als Bulgarije in zijn
geheel te vermijden, desnoods door 1500 kilometer om te rijden.' En wat
dacht u van deze: 'Logisch dus dat ik in landen als Liberia mijn
kostbaarheden diep in mijn bilspleet stop.'
De Nederlander belichaamt een vreemde paradox: hij is eenkennig én
kosmopolitisch. Overal op de aardkloot zie je hem schenkelen met zijn
bonkige motoriek en zijn door het permanent omrekenen van de lokale valuta
verkrampte gezicht. Desalniettemin wenst hij ook in den vreemde graag zijn
nationale verworvenheden met zich mee te dragen. Controle over de situatie
staat daarbij hoog in het vaandel.
En ach ja, ik ben ook een Nederlander en om mijzelf als zodanig te zien
acteren hoef ik niet eens naar het buitenland. Zo ging ik onlangs wandelen
met een goede vriendin, die op doktersadvies aan het uitrusten is van
leidinggevende beslommeringen. Onze keus was gevallen op één der onvolprezen
NS-dagtochten. (Een volkomen ANWB-compatible instituut.) Beginpunt was
station Wijhe, eindpunt station Heino. Het traject van 18 kilometer
(eventueel in te korten tot 15!) voert over de schitterende Sallandse
eeuwige MKZ-velden.
Eenmaal gezeten in de intercity richting Deventer , ontwaakte de
controlefreak in ons. We moesten het boekje met de wandeling (beschrijving
én kaart) nog zien te bekomen. Op Amsterdam Centraal hadden ze dit traject
niet in voorraad. Op station Deventer waarschijnlijk wel, maar daar hadden
we maar twee minuten overstaptijd voor de stoptrein richting Zwolle. Als
Wijhe nu een bemand station had, dan konden we daar...maar dat was niet
waarschijnlijk, en zo'n boekje heb je toch wel nodig. Onze hoofden maalden.
Uiteindelijk werd besloten de stoptrein vanaf Deventer op te offeren, rustig
aldaar de wandelinstructies bij het loket op te halen, een kopje
koffie/thee (tijd moet benut) te drinken en dan de stoptrein van een half
uur later te nemen. Zo gezegd, zo gedaan. Alleen...de trein die een half uur
later kwam voorrijden, bleek een sneltrein te zijn! Die niet in Wijhe
stopte! Wat nu? Om de tijd te vullen, snelden wij door de fraaie Deventer
binnenstad, vingen een glimp van de IJssel op en stiefelden weer terug naar
het station. Op tijd voor de stoptrein. Goddank. Toen we in Wijhe op het
perron stapten, wees ik mijn reisgenote schertsend op een informatiebord in
de verte, waarop één briefje zichtbaar was: 'Daar staat vast op waar we dat
boekje hier in het dorp kunnen halen.'
En warempel!
We moeten onszelf nog maar een hoop rustgevende wandelingen voorschrijven.
(O ja, nu wachten op de eerste briefschrijver die mij kapittelt omdat de
ANWB-kampioen al jaren geen wikkel meer heeft!)
Marcel Verreck
|