7-9-2001 |
|
RECENSIE THEATERFESTIVAL (1): Het Parool
BLOTE SEX VOOR DE KUNST
Prins Claus wordt 75, zoon W.A. klompendanst met Máxima door het land, prins
Flip heeft tot ieders stomme verbazing zijn Mathilde bezwangerd, maar er kan
altijd nog wel een Hamletje bij. Men heeft mij, als traditioneel
gastrecensent van het Theaterfestival, ingefluisterd dat ik dit jaar maar
eens aandacht moet schenken aan de modieuze items 'lichamelijkheid' en
'blote sex'. Nou, graag. En verdomd, gisteravond bij Amlett, de
volkstoneel-achtige enscenering door Jan DeCorte van het Deense
kroonprins-drama is het meteen raak. De Vlaming Decorte speelt in zijn eigen
sappige taaltje de eeuwige twijfelaar als een tandeloze clown, een kruising
tussen Ivan 'de wilde boerendochtere' Heylen en Catweazle.
Het sterk acterende ensemble danst op en rond een lange tafel in een verder
kaalgeslagen schouwburg met grote kluchtige stappen door de aloude
geschiedenis. Binnen de kortste keren klinkt het 'tisof/tisni/dattist'. Deze
Amlett ware niet meer dan een komieke strip geweest, als er niet als
vertragend contra-punt een pas de deux was ingevoerd met in de hoofdrollen
Amlett en -daar heb je het al!- zijn verbluffend naakte liefje Ophélie. Dit
ballet neemt de plaats in van het toneelstuk, waarin de moord op Hamlets
vader wordt nagespeeld - de lakmoesproef van de schuld van de dader, Hamlets
oom.
Ophélie. Nog nooit zag ik een Hamlet-variant, waarin het licht zo op haar
lelieblanke gestalte viel. Alle spelers gaan in zwart gekleed, beheerst als
zij zijn door wraak, machtswellust, bedrog en andere rottigheid 'in the
state of Denmark', maar zij werpt die kledij van zich af, uit blinde liefde
voor de calculerende titelheld, die haar verleidt met het sterke argument:
'Tis voor de kunst'.
Een typisch gevalletje van funktioneel bloot dus. Geheel in de stijl van
deze glasheldere ontkleding van de Hamlet-tragedie is zij temidden van het
onbetrouwbare zooitje de naakte onschuld ten voeten uit.
Goed om te weten, maar het resultaat is een voornamelijk vermakelijke
voorstelling, waarin de ontroering, mede door het enorme tempo, ondanks de
mooie Ophélie van CharlotteVanden Eynde weinig kansen krijgt. Blijft de
vraag: wat is het 'na-ijl-effect' van deze Amlett? Wie nu Hamlet speelt, wil
iets over deze tijd zeggen, dat geldt, dunkt mij, ook voor de nar Decorte.
Was hij niet tijdelijk actief in de politiek? Mij deed zijn sinistere
scherts over de konkelingen aan het Deense hof zomaar opeens denken aan
sommige verbijsterend ondoorzichtige praktijken in hoge Belgische kringen.
En waren ook daar niet jonge onschuldige naakte meisjes het kind van de
rekening?
Marcel Verreck
|