13-9-2001 |
|
RECENSIE THEATERFESTIVAL (4): Het Parool
HET BOEK WAS DIK, DE AVOND WAS DUN
'En,' vraagt het meisje van de garderobe der Utrechtse Schouwburg uitermate
belanstellend, 'wordt het een positieve of een negatieve recensie?' Ik moet
haar het antwoord schuldig blijven. Zal ik zeggen dat ik een toegankelijke,
onderhoudende, maar vlakke voorstelling heb gezien? En dat ik van een décor
bestaande uit veilingkistjes al jaren niet meer blij word? En dat ik, de
rotzooi op het toneel overziend, de groteske beelden uit het gewonde New
York nog steeds voor mijn ogen zie dansen? En dat het feit (misschien wel
mede door die catastrofe) dat zij als garderobejuffrouw vanavond maar weinig
jassen hoeft op te hangen ook al niet bijdraagt aan de algehele
feestvreugde?
Het (alweer) Vlaamse gezelschap Laika (vreemd genoeg ook Blauw Vier genoemd)
speelt De Karamazovs, naar het vuistdikke werk van Dostojevski.
Anderhalf uur duurt deze jeugdvoorstelling en dan valt te begrijpen dat
omwille van de helderheid de personages behoorlijk leeggeschraapt zijn.
Ooit heb ik de roman De Gebroeders Karamazov met hondstrouwe
concentratie geconsumeerd, maar ik zie nu pas in hoe bepalend Dostojevski's
overweldigende wijdlopigheid is voor de subtiele karaktervorming van het
supertrio Dimitri, Ivan en Aljosja, respectievelijk de driftmens, de koele,
rationele atheïst en de boterzachte christen-humanist.
Ook in De Karamozovs wordt zo af en toe door de broertjes
gefilosofeerd, maar de nadruk ligt sterk op het verhaal; Dostojevski heeft
de geschiedenis namelijk vermomd als een heuse whodunnit: wie
vermoordde de tirannieke vader Karamazov? Het blijft in ieder geval All
in the family, dat weten we zeker.
Goed, de acteurs houden het tempo erin, plaatsen af en toe geslaagde
komische accenten, maar het op zich bekwaam 'ge-edite' soap-achtige geheel
krijgt nooit een waarlijke dramatische zwaarte. Er gebeurt, vanavond
althans, alleen iets op het podium en niet bij mij in de zaal.
Cruciaal is daarbij de wijze waarop pa K. gestalte wordt gegeven. In de
roman is hij een diabolische figuur, die er met zijn wrede gedrag inderdaad
naar solliciteert om over de kling gejaagd te worden. In de regie-opvatting
van Jo Roets en Jur van der Lecq is hij eerder een niet ongeestig,
provocerend drankorgel, dat uiteraard af en toe lelijk uithaalt naar zijn
zoontjes, maar daarmee toch niet het onomstreden motief vormt voor
vadermoord. Maar dat bij de familie Karamazov van ijzeren borden gegeten
wordt, is gezien de explosieve situatie goed verdedigbaar. Zo vliegt dus
heel wat over het toneel, aan woorden en aan bestek, maar ik word vandaag
niet geraakt.
Ten slotte: blote sex -de veronderstelde rode draad van dit festival- is er
begrijpelijkerwijs ook niet bij. En daarbij, zelfs míjn hoofd staat daar
vandaag niet naar.
Marcel Verreck
|