17-09-2001 |
|
RECENSIE THEATERFESTIVAL (6): Het Parool
GENOEG IS OOK MOOI
De marathonuitvoering van de Leenane Trilogy van ZT Hollandia/Het
Toneelhuis zgistermiddag moest ik wegens andere bezigheden aan me voorbij
laten gaan. Jammer, want ik had al veel goeds gehoord over deze
ineenvlechting van drie stukken, spelend in Leenane, een dorpje aan de Ierse
Westkust, waar ik nota bene ooit nog eens door heen gekomen ben. Ik herinner
het me niet als een dramatische plek, behalve misschien in meteorologisch
opzicht, maar daar heeft de kunst geen boodschap aan: uit het onbeduidendste
kan zich iets geweldigs ontwikkelen. Die fascinerende mogelijkheden van
toneel heb ik het afgelopen theaterfestival weer mogen ervaren. De selectie
was gevarieerd, van het recht-toe-recht-aan toneel van De Karamazovs
tot de technische hoogstandjes in Übung en De Grote Oorlog.
De voorstelling De Wespenfabriek van het RO Theater, die ik vrijdag
bezocht, bood een combinatie van beide. Steven Van Watermeulen, voor deze
rol bekroond met een Louis d'Or, verkent met zijn virtuoze lichamelijke
speelspel vele werelden en biedt een spervuur aan beelden. Regisseur Guy
Cassiers, van wie ik in een eerder theaterfestival het verwante stuk
Rotjoch zag, is een audio-visuele tovenaar, die in zijn vormgeving die
expressie nog meer weet te versterken.
Niet voor de eerste maal in dit festival staat de belevingswereld van een
kind centraal. Tom woont alleen met zijn vader op een verlaten eiland en
beschikt over een rijke zij het moorddadige fantasie. Niet alleen de wespen
die hij op zolder in een zelfgemaakte fabriek op twaalf verschillende
manieren de dood in kan jagen zijn de slachtoffers. Broertje, zusje, neefje,
allemaal hebben ze door Toms machinaties het leven gelaten, als we hem
moeten geloven.
Liefdevolle serene vader-zoon scenes, poëtische monologen, heftige
uitbarstingen, audio-visueel vuurwerk en zelfs een plot (Tom blijkt van
origine een meisje, vader als biochemicus een soort Frankenstein): De
Wespenfabriek biedt veel, maar misschien iets te veel. Een regen van
sleutelzinnen daalde op mij neer, de voorstelling is zo zwanger van
betekenissen, dat je in een labyrint terecht komt: alles is intrigerend,
maar wat is dé intrige?
Maar goed, prachtig verwarring zaaien is ook een bewonderenswaardige
kwaliteit.
Tot slot: Ik miste in de selectie het hilarische, glasheldere en toch
ontroerende Onder Mannen van het NNT (twee Arlecchino's en 1 Colombina
voor mijn eigenste regisseuse Margôt Ros). Dat het gif des nepotisme zich nu
ook in mij genesteld heeft, lijkt me een teken dat het voor uw gastrecensent
dit jaar wel weer genoeg geweest is. Ik ga lekker zelf spelen. (10 oktober,
première van Van Mars)
Marcel Verreck
|